RZECZNIK PRAW PACJENTA
Każdy pacjent korzystający ze świadczeń zdrowotnych, który uzna, że jego prawa zostały naruszone ma
możliwość złożenia skargi do Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Więcej informacji na stronie: https://www.gov.pl/web/rpp
Telefoniczna Informacja Pacjenta:
800 190 590
(czynna całą dobę)
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa
kancelaria@rpp.gov.pl
fax: (22) 506 50 64
PEŁNOMOCNIK DO SPRAW PRAW PACJENTA
Pacjenci, którzy uznają, że w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w ZOZ w
Suchej Beskidzkiej mogło dojść do naruszenia przysługujących im praw pacjenta, mogą zwrócić się do
Pełnomocnika do spraw Praw Pacjenta.
Do zadań Pełnomocnika do spraw Praw Pacjenta należy w szczególności:
• czuwanie nad przestrzeganiem praw pacjenta w ZOZ Sucha Beskidzka,
• podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacji naruszania praw pacjentów,
• analiza skarg i wniosków pacjentów,
• współpraca z Dyrekcją Szpitala w procedurze udzielania odpowiedzi na pytania i skargi pacjentów,
• współpraca z Kierownikami poszczególnych komórek organizacyjnych Szpitala w zakresie
przestrzegania praw pacjenta.
Kontakt z Pełnomocnikiem szpitalnym możliwy jest pod numerem tel. 668 312 943, w dni robocze w godz. 8.00-15.00.
PRAWA PACJENTA
Prawa pacjenta – wybrane zagadnienia (na podstawie Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach
pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2024 r. poz. 581)
Prawo doświadczeń zdrowotnych
- Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
- Osoby wykonujące zawód medyczny mają obowiązek udzielać świadczeń zdrowotnych z należytą starannością oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
- Pacjent ma prawo żądać, aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych:lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie; pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej). W razie odmowy- osoba udzielająca świadczeń odnotowuje ten fakt w dokumentacji medycznej pacjenta.
- Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
- W przypadku porodu pacjentka ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych związanych z porodem.
Prawo pacjenta do informacji
- Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.
- Pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel mają prawo do wyrażenia zgody na udzielenie informacji innym osobom.
- Pacjent ma prawo żądać, aby osoba wykonująca zawód medyczny nie udzielała mu informacji o jego stanie zdrowia.
Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- Każde niekorzystne i niezamierzone działanie produktu leczniczego pacjent może zgłosić:
- osobie wykonującej zawód medyczny (np. lekarzowi, pielęgniarce, farmaceucie),
- Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych
i Produktów Biobójczych, - podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu.
Prawo do tajemnicy informacji
- Osoby wykonujące zawód medyczny mają obowiązek ( z ustawowymi wyjątkami) zachować w tajemnicy wszelkie związane z pacjentem informacje, w tym o jego stanie zdrowia, które uzyskały w związku z wykonywaniem zawodu.
Prawo do wyrażania zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych.
- Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody – po uzyskaniu od lekarza wszystkich informacji o stanie zdrowia i proponowanym leczeniu.
- W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko, zgodę wyraża się w formie pisemnej. W każdej innej sytuacji zgodę lub sprzeciw można wyrazić ustnie.
- Bez zgody pacjenta może zostać przeprowadzone badanie lub udzielone inne świadczenie zdrowotne tylko wówczas, gdy znajduje się on w stanie, który wymaga niezwłocznej pomocy lekarskiej albo gdy zwłoka groziłaby niebezpieczeństwem utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia.
Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta.
- Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych.
- Prawo do poszanowania godności obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności.
Prawo do leczenia bólu.
- Pacjent ma prawo do leczenia bólu.
- Szpital jest obowiązany podejmować działania polegające na określeniu stopnia natężenia bólu, leczeniu bólu oraz monitorowaniu skuteczności tego leczenia.
Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
Przebywając w szpitalu pacjent ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami.
Prawo pacjenta do obecności osoby bliskiej
- Na życzenie pacjenta przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba bliska.
- Osoba wykonująca zawód medyczny udzielająca świadczeń zdrowotnych pacjentowi może odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta. Odmowę odnotowuje się w dokumentacji medycznej.
Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej.
- Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
- Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych udostępnia dokumentację medyczną pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta.
- Pierwsza kopia dokumentacji udostępniana jest nieodpłatnie.
Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii lub orzeczenia lekarza
- Jeżeli pacjent nie zgadza się z treścią orzeczenia lub opinii lekarskiej, a postępowanie odwoławcze w odniesieniu do opinii i orzeczeń nie jest uregulowane w odrębnych przepisach prawa, pacjent ma prawo wnieść sprzeciw do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Sprzeciw należy wnieść w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia.
Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej.
- Pacjent ma prawo do opieki duszpasterskiej.
Depozyt
- Pacjent ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Pełny tekst Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dostępny jest w sekretariatach/ dyżurkach pielęgniarskich jednostek organizacyjnych szpitala.